Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018

Γιατρός ή Βασίλισσα;

 Πέρασε αρκετός καιρός χωρίς ανάρτησή μου…

Τί με κράτησε μακριά από το blogging ;  

Δεν θέλει και πολύ… λίγο τα μπάνια,  λίγο οι υποχρεώσεις και οι δουλειές, λίγο η ζέστη… ήρθαν και τα ξαδέλφια μου από την Γαλλία, ά ναι, ήταν και μια ολιγοήμερη απόδραση, για την οποία θα σας μιλήσω άλλη μέρα!


Ας κάνω λοιπόν μια σύντομη και ευχάριστη επάνοδο!


‘Οταν μιλάμε για την χλωρίδα και την πανίδα,  είναι γεγονός ότι πάρα πολλές από τις ονομασίες οικογενειών, γενών και ειδών , έχουν αρχαία ελληνικά ονόματα. Αυτό οφείλεται κυρίως στην μεγάλη φιλελληνική τάση που επικρατούσε στους επιστημονικούς κύκλους της Ευρώπης κατά τον 18ο και αρχές του 19ου αιώνα.

Στην οικογένεια Papilionidae των πεταλούδων υπάρχουν ελληνικά ονόματα που έχουν μία ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους όπως Iphiclides Podalirius (Ιφικλείδης ο Ποδαλείριος) , P. Machaon (Μαχάων) , P. Alexanor (Αλεξάνωρ).



Ας δούμε λίγο αυτές τις πανέμορφες πεταλούδες γιατί είναι αρκετοί αυτοί που δεν τις ξεχωρίζουν:


Iphiclides Podalirius - Scarce Swallowtail

Το πρώτο συνθετικό είναι το όνομα του γένους και μας θυμίζει τον Ιόλαο, γιο του Ιφικλή, ο οποίος, λόγω του πατρός του, ονομάστηκε Ιφικλείδης.

Ο Ιφικλής ήταν ετεροθαλής αδελφός του Ηρακλή και επομένως ο Ιόλαος - Ιφικλείδης ήταν ανιψιός του. Παράλληλα όμως ήταν και ηνίοχος στο άρμα του Ηρακλή και συνοδοιπόρος του, και συμμετείχε σε μερικούς από τους άθλους του. Γνώριζε καλά από πρακτική ιατρική και κούραρε τον ήρωα μετά τους άθλους του.

Ο Ποδαλείριος  (< πούς + λείριον (κρίνος, νάρκισσος), "αυτός που έχει ευαίσθητα ή ωραία πόδια")  ήταν γιός του θεού της ιατρικής Ασκληπιού και της Ηπιόνης και μεγάλος ιατρός επίσης, προστάτης της «επιμελουμένης  τα εσωτερικά νοσήματα» Ιατρικής, δηλαδή της σημερινής Παθολογίας.


Για ποιόν ακριβώς λόγo έχει αυτό το σύνθετο όνομα, δυστυχώς δεν κατάφερα να το βρώ.

Papilio Machaon- Swallowtail

Ο Μαχάων ήταν ο δεύτερος γιός του Ασκληπιού, επίσης γιατρός, και ήταν προστάτης της Χειρουργικής.

Οι δύο αδελφοί ηγήθηκαν του στρατού της Τρίκκης (Σημερινά Τρίκαλα Θεσσαλίας) κατά τον Τρωικό πόλεμο. Στην Ιλιάδα (Β 733) αναφέρονται ως αρχηγοί των κατοίκων της Τρίκκης, της Οιχαλίας και της Ιθώμης. Προσέφεραν πολλές υπηρεσίες στους Αχαιούς, περιποιούμενοι τους ασθενείς και τραυματίες με «επωδάς», εσωτερικά και εξωτερικά φάρμακα από βότανα και με χειρουργικές επεμβάσεις.
 Και αυτή είναι η πολύχρωμη κάμπια του Μαχάονα, πριν γεννηθεί η πεταλούδα.






 PapilioAlexanorSouthern Swallowtail
photo:internet

Ο Αλεξάνωρ ήταν γιός του Μαχάονα, συνεχιστής του ιατρικού έργου του πατέρα του και εγγονός του Ασκληπιού. Τον τιμούσαν ως ήρωα, μετά τη δύση του ήλιου, στην Τιτάνη της Σικυώνας όπου, σύμφωνα με την παράδοση, είχε ιδρύσει ο ίδιος Aσκληπιείο, στο οποίο υπήρχαν τα αγάλματα του Ασκληπιού και της Υγείας.


Ιατροί λοιπόν όλοι τους !  Δεν είναι τυχαίο που σε κάποια μέρη της Ελλάδας αυτές οι τρείς πεταλούδες έχουν σαν κοινό όνομα το «Γιατρός».


Από την άλλη, σε κάποιες περιοχές, τον Ιφικλείδη Ποδαλείριο τον ονομάζουν και Πεταλούδα «Βασίλισσα»– φαντάζομαι λόγω τους μεγέθους της, σε σχέση με άλλες πεταλούδες!

 

Δεν μπορούσα παρά να αρκεστώ στις δύο πρώτες πεταλούδες που τρυγούν το νέκταρ των λουλουδιών του κήπου μου σε καθημερινή βάση, αφού για την ώρα, δεν έχω πετύχει ποτέ τον Αλεξάνορα…μάλλον είναι πιο σπάνιος και ίσως επαπειλούμενο είδος.

Ποιος ξέρει;  ίσως κάποια μέρα μας επισκεφτεί …αρκεί να είμαι κοντά για να τον αντιληφθώ… και να προλάβω να τον φωτογραφίσω!

Στο 4ο Δρώμενο Φωτογραφίζειν της Μαρίας από το "Μιά ματιά στον ήλιο με γιορτινά",  συμμετείχα με αυτή την φωτογραφία μου.
Θέλω να ευχαριστήσω όσους στάθηκαν και την ψήφισαν όπως και την οικοδέσποινα, και να συγχαρώ ακόμα μιά φορά την νικήτρια καθώς και όσους συμμετείχαν με τις ωραίες τους φωτογραφίες.
Και πίνω μιά δροσερή σπιτική λεμονάδα...
Στην Υγειά σας!!!

26 σχόλια:

  1. Μα τι υπέροχες φωτογραφίες!!! Πόσο καθαρές!!!
    Σ΄ευχαριστώ που μας δρόσισες ευχάριστα στο Φωτογραφίζειν μου.
    Καλή συνέχεια καλοκαιριού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλημερα και καλη εβδομαδα
    υπεροχες φωτο
    συγχαρητηρια και για την συμμετοχη σου στο φωτογραφικο δρωμενο

    φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα Μαριάννα μου! Τί ενδιαφέρουσα η σημερινή σου ανάρτηση. Κι εμείς βασίλισσα την λέγαμε αυτή τη μεγάλη και τόσο επιβλητική πεταλούδα. Είναι πραγματικά τόσο όμορφες όλες τους! Φιλάκια πολλά και περιμένω τις επόμενες αναρτήσεις σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλώς όρισες Μαριάννα μου....!
    καλοδεχούμενη και πάλι στη γειτονιά. Και μάλιστα μια επάνοδος γεμάτη χρώμα με την πεταλούδα.
    Η Φωτογραφία σου η καλοκαιρινή μου άρεσε πολύ. Γεμάτη δροσιά και χρώμα.
    Καλή βδομάδα να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τι να πω; Έχω μείνει άφωνη με την ομορφιά της φύσης!!! Και οι φωτογραφίες σου άψογες όπως πάντα!!! Όσο για τα σχόλια σου... δεν έχω λόγια. Μπράβο, πολλά μπράβο για σένα Μαριάννα μου!!! Τέλεια ανάρτηση!! Να είσαι καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Quelles belles photos de papillons !!!
    Il paraît qu'il y en a de moins en moins… dommage…
    Bises et bonne semaine !
    Anna

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φωτογράφισα και εγώ μια τέτοια πεταλούδα, αλλά ξεχάσαμε να συστηθούμε χαχα!
    Να περνάς καλά.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ωραία ανάρτηση, πανέμορφες πεταλούδες και φωτογραφίες εξαιρετικές!!! Ε ευχαριστούμε και για τις τόσο ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Τα κεράσματα σου στη φωτό, άκρως δροσιστικά και καλοκαιρινά !!! Περιμένουμε και την επόμενη ανάρτηση εναγωνίως !!! Τα φιλιά μου !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εγώ φιλεναδα θα την προτιμήσω βασίλισσα με τοσο ομορφο και αριστοκρατικο παρουιαστικο ακομα ακομα και για την ιστορία που την ακολουθεί..!!
    Δροσιστική πολύ και η συμμετοχη σου στο φωτογραφιζειν..να περνας όμορφα Μαριαννα μου φιλακιαααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Dearest Marie-Anne,
    What a wonderful and informative post about those precious butterflies.
    Yes, Greece has lended us a lot of knowledge and people should know about that and appreciate its source.
    Love your photo quality; compliments!
    And in making lemonade you are equally good.
    Sending you summer hugs,
    Mariette

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αγαπώ τις πεταλούδες και την όμορφη συμμετοχή σου, Μαριάννα μου. Καλή σου μέρα, φίλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. μπραβο Μαριαννα...με εντυπωσιασες μ αυτη την αναρτηση....... καλα οι φωτο φοβερες κ η καμπια απιθανηηηηηηηη τελος η φωτογραφια με θεμα πολυ εξυπνη!!!μελετας συνεχως κ σε χαιρομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. So beautiful, Marie Anne, your limonade looks very delicious,

    Hugs, Ida

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όπως πάντα οι φωτογραφίες σου είναι για να πάρουν μέρος σε διαγωνισμό!
    Αλλά κι όλες αυτές οι πληροφορίες με άφησαν άφωνη.
    Γιατί να έχουν τέτοια ονόματα άραγε;
    Ευχαριστούμε για την ωραία ανάρτηση Μαρία Άννα μου .
    Είναι βάλσαμο να βλέπουμε την ομορφιά της φύσης μετά από την καταστροφή που ζήσαμε και θα συνεχίσουμε να ζουμε.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μαριάννα μου εξαιρετική η ανάρτησή σου!!!!Υπέροχες οι φωτογραφίες σου και πολύ κατατοπιστικά τα σχόλιά σου!!!Ομως εγώ Θα σταθώ στην κάμπια που οι περισσότεροι την βλέπουμε και τρέχουμε μακρυά...( η αδελφή της μαμάς μου δεν φοβόταν τα φίδια έτρεμε τις κάμπιες...) Κι όμως πόση ομορφιά κρύβει!!! Τέτοια ομορφιά που της αξίζει να την ονομάζουν Βασίλισσα!!!! Ν' απολαμβάνεις τα μπάνια σου!! Φιλιά πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Εξαιρετικές οι φωτογραφίες σου Μαριάννα μου όπως και οι πληροφορίες σου!! Προσωπικά, τις κάμπιες τις φοβάμαι, το ομολογώ!!! Αλλά οι πεταλούδες, τί ομορφιά!!
    Καλό μήνα και να περάσεις τέλεια τον Αύγουστο!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μαριάννα μου καλώς ήρθες πίσω στο μπλογκ σου και ελπίζω να μη λείψεις ξανά τόσο πολύ! Μα τι κάνει η φύση!!! Μικρά έργα τέχνης είναι αυτές οι πεταλούδες και οι φωτογραφίες σου εκπληκτικές! Πολλά φιλιά και να περνάς καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Τόσες πληροφορίες σε ευχαριστούμε όσο για τις φωτογραφίες τί να πω τις ζήλεψα !!!!! Όπως θα έχεις καταλάβει με τις φωτογραφίες δεν τά πάω καλά όσο και να προσπαθώ!!! Φιλιά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Dear Marie-Anne,

    Nature is beautiful and loved seeing your wonderful butterfly photos.
    Happy weekend and many thanks for the kind visit to my blog.
    Hugs
    Carolyn

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Μπορεί να αργώ να σου κάνω επίσκεψη αλλά δεν σε ξεχνώ Μαριάννα μου.Καλο μήνα και καλο φθινόπωρο να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλό μήνα καί καλό Φθινόπωρο Μαριάν μου! Καλώς σε βρήκα παλι!
    Ελπίζω να συνεχίζεις τα μπάνια!Εμεις ναι!!
    Υπεροχη αναρτηση και εκπληκτικές όλες οι φωτογραφίες σου με τις πεταλούδες!
    Συγχαρητηρια για την συμμετοχή σου!Καλη εβδομαδα!Πολλα φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Μαριαννάκι μου εξαιρετικές εικόνες και πληροφορίες, μπράβο!!!
    Λατρεύω τη φύση και υποκλίνομαι στο μεγαλείο της βεβαίως πάντα κι ο,τι μας μαθαίνεις!
    Πολύ ωραία, γλυκιά και δροσερή η συμμετοχή σου!

    Καλό φθινόπωρο, φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Μαριάν μου καλή αυτές οι πεταλούδες μου θυμίζουν τα μικράτα του!!! Ποσο μου άρεσε να τις βλέπω κι ειδικά να χαζεύω την "ουρίτσα" της!!! Καλό αποκαλόκαιρο να χεις!! Σε φιλώ!! 😘🍁🍁

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Μαριάννα καλό απόγευμα! Εξαιρετικά ενημερωτική και χρήσιμη ανάρτηση όμορφα συνδυασμένη με υπέροχες φωτογραφίες.
    Τα χρώματα και τις ιριδίζουσες αποχρώσεις που μαγεύουν θα ζήλευε κι ο καλύτερος ζωγράφος. Ευχαριστούμε που μοιράστηκες μαζί μας αυτά τα έργα τέχνης που μόνο η φύση ξέρει να φτιάχνει. Νομίζω πως ο συμβολισμός πεταλούδας- ψυχής έχει ένα δέσιμο αφού στη μυθολογία πίστευαν πως είναι οι ψυχές των νεκρών και πως όταν κοιμόμαστε είμαστε σαν χρυσαλλίδες αλλά η πεταλούδα ψυχή είναι ελεύθερη να πετά.
    Ο Κινέζος Τσουάνγκ τζου λέει: " Ήμουν πριν άνθρωπος που ονειρεύτηκε πως ήταν πεταλούδα ή μήπως είμαι τώρα πεταλούδα που ονειρεύεται ότι είναι άνθρωπος"
    Ωραίο θέμα προς διερεύνηση όπως κι αν το δεις. Να είσαι καλά, καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...