Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019

Οι παλιές κουρτίνες


‘Εφτασε η ώρα να σας δείξω τι έφτιαξα με τις παλιές κεντημένες κουρτίνες της γιαγιάς μου(ή, ίσως, της αδελφής της γιαγιάς - δεν θυμάμαι πολύ καλά). Όταν τις βρήκα διπλωμένες, μαζί με διάφορα άλλα, στον πάτο της παλιάς ντουλάπας της μαμάς μου,  
  μου ήρθαν στην μνήμη ωραίες  εικόνες από τα παλιά,  τότε που πηγαίναμε κάποιες Κυριακές στον παππού και την γιαγιά, όπως και στο σπίτι της θείας Πόπης, αδελφής της γιαγιάς,  και χάζευα στα παράθυρα τα όμορφα κεντημένα τους κουρτινάκια. 

Τα χρόνια πέρασαν, τα σπίτια άλλαξαν, τα μεγέθη των παραθύρων επίσης… και τα παλιά κουρτινάκια διπλώθηκαν και  «καταχωνιάστηκαν» σε ντουλάπες και μπαούλα, όμως δεν πετάχτηκαν από την μαμά μου, αλλά κρατήθηκαν ως κειμήλια ( μα, σε ποιόν άραγε να έμοιασα κι εγώ;;;).    Κάποια στιγμή μετακόμισαν στο εξοχικό, όπου προσέφεραν κι εκεί τις υπηρεσίες τους για κάποια χρόνια, και μετά … φτού κι απ’την αρχή, κατεβάστηκαν από τα παράθυρα, αντικαταστάθηκαν από κάποια άλλα, πιο ‘μοντέρνα’  που είχε φέρει ως δώρο κάποιος από τους εξ Αμερικής θείους,  ενώ εκείνα, τα ‘παλιά’,  ξανακλείστηκαν σε κάποια ντουλάπα. 

Μέχρι που τα βρήκα εγώ πέρυσι, τέτοια εποχή!  Η φθορά του χρόνου ήταν εμφανής σε κάποια σημεία (τρυπούλες, σχισιματάκια, μπαλωματάκια), 
 
αλλά και το μικρό τους μέγεθος, σε σχέση με τα σύγχρονα κουφώματα, δεν τους άφηναν περιθώρια για μια νέα ζωή.   Θα πήγαιναν λοιπόν χαμένα από εμένα, μετά από τόσα χρόνια (τουλάχιστον 60 τα θυμάμαι εγώ...μπορεί να είναι και αιωνόβια!);  Δεν μπορούσα κάν να σκεφθώ την περίπτωση να τα πετάξω.  Κάτι θα εύρισκα να κάνω με αυτά. 

Αρχικά, χρειάστηκε να τα πλύνω αρκετές φορές μέχρι να ασπρίσει το λινό τους ύφασμα.  Φαίνεται πως κάποια στιγμή είχαν πλυθεί μαζί με άλλα κόκκινα υφάσματα… «ρούχα μαζί που πλύθηκαν και είχαν γίνει ρόζ…».
Αφού έκοψα τα κομμάτια που ήταν γερά,  ένωσα δύο απ’αυτά, τα στρίφωσα πάνω και κάτω, πέρασα λαστιχάκι
κι έντυσα το καπέλο ενός παλαιού  αμπαζούρ. 
Η ξύλινη τορνευτή βάση του, σε δανέζικο στυλ mid century,  χωρίς σκαλίσματα, ήταν ότι έπρεπε για να ταιριάξει με το κεντητό καπέλλο.
‘Ενα δεύτερο κεντημένο κομμάτι, γαζώθηκε ανάμεσα σε δύο μονόχρωμες φάσες και έγινε ένα ωραιότατο διακοσμητικό μαξιλάρι 
 
 με κλείσιμο φάκελου στην πίσω πλευρά.
 
 
Το τρίτο κομμάτι ήταν μικρότερο. Κανένα πρόβλημα… έγινε κι αυτό κεντρικό μοτίφ σ’ένα δεύτερο μαξιλάρι.    

Το συνολάκι λίγο πριν φτάσει στην κόρη μου. Καθώς και ένα από τα παλιά τραπεζάκια της μαμάς μου, που η Κατερίνα θέλησε να κρατήσει. 
Μικρά κομματάκια από τα κεντήματα έχουν περισσέψει μετά από τα ψαλιδίσματα που έκανα, και κάποια στιγμή θα βρώ τρόπο να τα αξιοποιήσω κι αυτά. 
‘Εμενε όμως και ένα μακρόστενο κομμάτι από μια διακοσμητική φάσα  που στόλιζε παλιά την καπνοδόχο του μικρού τζακιού στο εξοχικό της γιαγιάς.  
 Η Κατερίνα μου σε μικρή ηλικία μπροστά στο τζάκι της γιαγιάς μου, που είναι στολισμένο με το κέντημα. 

Αυτή η φάσα, όπως μπορείτε να διακρίνετε διέφερε χρωματικά από τις κουρτίνες, αφού στο κεντρικό σημείο ήταν κεντημένη σε απαλή σιέλ απόχρωση (μήπωςγιατί δεν ήταν αρκετή η μπλέ σκούρα κλωστή;).  
  και σ’αυτήν υπήρχαν σχισιματάκια και έτσι αναγκάστηκα να την κόψω  και  να κρατήσω μόνο  το σιέλ κομμάτι.  Τι να το έκανα αυτό;  

Θυμήθηκα τότε πως σε ένα ντουλαπάκι στο μπάνιο της γιαγιάς  είχα βρεί ένα περισσευούμενο ράφι, το οποίο μάλιστα παλαιώτερα σίγουρα ήταν πορτάκι  κάποιου άλλου ντουλαπιού, αφού είχε σημάδια από μεντεσέδες!!!  
 
Αφού  αφαίρεσα ένα εμφανώς πρόσθετο ξύλο,  και  ‘μπάλωσα’ την μία του γωνία(με ένα ξυλάκι και ακρυλικό στόκο), το έβαψα με χρώμα κιμωλίας που έφτιαξα μόνη μου,  και το παλαίωσα με λίγο σκούρο βερνίκι σε μορφή gel. 
 και κόλλησα πάνω του το κέντημα χρησιμοποιώντας διαφανές σκληρυντικό Power Τex.
    Όταν στέγνωσε,  πέρασα από πάνω αρκετά χέρια διάφανο βερνίκι νερού, και  έτσι έγινε ένα ωραιότατο διακοσμητικό τοίχου.
 Θα μπορούσε να γίνει και δίσκος σερβιρίσματος, όπως ίσως φανταστήκατε βλέποντας την αμέσως προηγούμενη φωτογραφία, αλλά έχω φτιάξει άλλους δύο δίσκους τους οποίους θα σας δείξω στην επόμενη ανάρτηση. 

Μπορεί να μην στολίζουν πλέον κάποιο παράθυρο, αλλά τα παλιά κουρτινάκια  θα συνεχίσουν, μέσα από τα κομμάτια τους, να στολίζουν το ανανεωμένο καθιστικό του παλιού εξοχικού της γιαγιάς. 
 
Εσείς έχετε περισώσει κάποια κομμάτια από παλιά κεντήματα; 
Γνωρίζω κάποιες φίλες που το έχουν κάνει και μάλιστα με πολύ γούστο και με μεγάλη επιτυχία στο αποτέλεσμα.

21 σχόλια:

  1. οτι πεσει στα χερια σου Μαριαννα γινεται εργο τεχνης , δεν αφηνεις τιποτα να παει χαμενο , κι εγω εχω κρατησει τα κεντηματα απο το φορεμα των αρραβωνων μου και σκεφτομαι καααποια στιγμη να κανω δισκο και μαξιλαρες , να εισαι καλα να δημιουργεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι όλα υπέροχα Μαριάννα!!! Μα το διακοσμητικό τοίχου κλέβει την παράσταση!!! Πολύ μου αρέσει!! Γεια στα χέρια σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μαριάννα μου θαύματα έκανες πάλι. Τα κουρτινάκια θα γράψουν καινούργια ιστορία.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μαριάνα μου, τι χρυσοχέρα είσαι εσύ? Ο πίνακας και τα μαξιλαράκια είναι αριστούργημα. Αλλά αυτό που με εντυπωσίασε είναι το ανανεωμένο καπέλο αμπαζούρ. Μπράβο στα χέρια σου, φίλη μου. Πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπορει να σου τρωει χρονο η μικρη σας γιαγια Μαριάννα μου αλλά ομως δεν ξεχνας και την αγαπη σου να αλλάζεις οψεις στα παλια πραγματ και να τους δινεις μια δευτερη ευκαιρια ..αυτο και αν ειναι ανακυκλωση μπραβο φιλεναδα..εξεραιτική δουλεια και προπαντως το λαμπατερ... πόσο θα χαιρεται η γιαγια σου απο εκει ψηλα!!!
    χαιρομαι που βρισκεις και χρονο να δημιουργεις τα δικα σου..να περνας ομορφα φιλη μου καλο σου βραδυ φιλακιααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είναι όλα καταπληκτικά Μαριάννα μου!! Τα πολύτιμα κεντήματα από τα κουρτινάκια θα συνεχίσουν να στολίζουν το σπίτι. Γεια στα χέρια σου!! Πολλά φιλιά και καλή δημιουργική συνεχεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλά... δεν μπορώ να σου πω πόσο τα χάζεψα και τα θαύμασα τα αριστουργήματα που έφτιαξες !!!!! Πολύ χάρηκα που έδωσε ζωή σ αυτά τα ανεκτίμητα κειμήλια !!!!! Κι εγώ έχω απ τη γιαγιά μου καδράκι με μία γάτα και η μισή είναι άλλο χρώμα.... και μου το είχε πει η μητέρα μου ότι δεν είχε φτάσει η ίδια κλωστή και η γιαγιά έβαλε μετά ότι είχε.... αυτό μου θύμισες κι εσύ με την μπάντα του τζακιού και τη διχρωμία. Έγιναν όλα εξαιρετικά.... να τα χαρεί η Κατερίνα σου κι εσύ να είσαι καλά να δημιουργείς τέτοια θαύματα και να τα βλέπουν και οι πιο νέες να παραδειγματίζονται και να μάθουν να εκτιμούν τον κόπο που έχει ένα κέντημα !!!! Μπράβο Μαριάννα, γεια στα χέρια σου !!!! Σε φιλώ !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπράβο Μαρία Άννα μου.
    Η ΤΈΛΕΙΑ επαναχρησιμοποίηση!
    Δεν έμεινε τίποτα που να μη το αξιοποίησες.
    Όλα μου άρεσαν πάρα πολύ.
    Το καπέλο, τα μαξιλάρια, το κάδρο όλα όλα.
    Από του χρόνου θα φτιάχνεις με την εγγονή σου.
    Κάνε και καμία τσάντα και βάλε επάνω κανένα κομματάκι από κέντημα.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. C'est toujours un plaisir de voir tes oeuvres !!!! Originales et si belles !!!
    Bises et bonne journée !!!
    Anna

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εντάξει εμείς τώρα τι να πούμε! Και μάλιστα προσωπικά εγώ, ένας άντρας που, όπως και να το κάνουμε, δεν έχω και την καλύτερη αφομοίωση τέτοιων τεχνικών. Μένω όμως έκθαμβος απέναντι στην έμπνευση, στις επινοήσεις, στο μεράκι και στην αγάπη που δείχνεις Μαριάννα μου απέναντι σε τέτοια όμορφα πράγματα.
    Ειλικρινά με μάγεψες.
    Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Beautiful embroidery. You made lovely things with them. It is so nice to have pieces of rememberence for us and later our children and grandchildren!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. You made so many lovely things with your stunning embroidery.
    Hugs

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημέρα Μαριάννα μου!! Ως συνήθως η δημιουργικότητα και η ευστροφία σου είναι το κάτι άλλο! Το θαύμασα το κέντημα στις κουρτίνες, πολύ κλασσικό το μοτίβο, η βελονιά του το χρώμα του. Τους έδωσες την καλύτερη παράταση ζωής, όλα με ξετρέλαναν αλλά και το σιέλ το κομματάκι ταίριαξε υπέροχα με το ξύλο! Εύγε γι' άλλη μια φορά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τί ωραία που αξιοποιήσες κατά το μέγιστο τις παλιές κουρτίνες της γιαγιάς σου.Είμαι σίγουρη ότι θα τις βλέπει από εκεί που είναι και θα καμαρώνει για την εγγονή της.Τα μαξιλάρια δε άπαιχτα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Dearest Marie-Anne,
    You sure had lots of patience for extending the life of this special embroidery work!
    This past week I've been rather close to you, in Bulgaria and also in Romania till Thursday.
    Sending you hugs,
    Mariette

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. εκπληκτική μεταμόρφωση, μπράβο... υπεροχη η Κατερίνα σου... καλο Καλοκαίρι με τέχνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Εχεις το χάρισμα Μαριάννα μου να μεταμορφώνεις όλα αυτά που οι περισσότεροι θα αγνοούσαν ΄η θα πέταγαν χωρίς δεύτερη σκέψη, σε εκπληκτικά χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα. Είναι ο σεβασμός και η αγάπη που έχεις στα παλιά κειμήλια, είναι η υπομονή και η δεξιοτεχνία σου που δεν μετρούν κόπο και χρόνο ....Υπέροχα τα μαξιλάρια, καταπληκτικό το αμπαζούρ και θαυμάσιος ο πίνακας που τόσο εμπνευσμένα δημιούργησες από το παλιό πορτόφυλλο του ντουλαπιού. Θαυμάζω απεριόριστα τις δημιουργίες και την αισθητική σου!!! Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Συγχαρητήρια! Εξαιρετική επαναχρησιμοποίηση των κεντημάτων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ωωωωωωωωωωωω τι να πω δεν αφησες τιποτα ανεκμεταλλευτο κ μου βαλες κ ιδεες δλδ οχι απλως ιδεες αλλαααααααα θα το σκεφτω σοβαρααααααα παω να ψαξω κατιτις εχω κ γω οχι τοσο παλιο βεβαια για να δουμε τι θα δουμεεεεεεεεεεε!!!!καλα να περνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...